Amit a felvételi
beszélgetésre tudni érdemes!
Kedves felvételiző, szóbeliző
nyolcadikosok!
2014-es felvételi élmények - nyolcadikosaink a következő kérdésekkel, feladatokkal találkoztak:
Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium:
Hol született Jézus?
Mit ünneplünk húsvétkor?
Mi található egy templomban?
Mondd el a tízparancsolatot!
Miért kereszt a kereszténység szimbóluma?
Milyen ruhát viselnek a papok, mit jelentenek a színek?
Húzni kellett 2 tételt (magyar, matek, töri), s kidolgozni.
Kérték a füzeteimet s az ellenőrzőmet is.
A Karinthyban csak tárgyi tudásra voltak kíváncsiak magyarból és matekból.
Bercsényi Miklós Szakközépiskolában:
Miért vannak intőim?
Dohányzom-e?
Hány évesekkel barátkozom?
Semmelweisben:
Egy mesét kellett felolvasni, elmondani a tartalmát, s az erkölcsi mondanivalóját.
Leövey Klára Gimnázium:
Fizika, magyar, angol és rajz tantárgyakból tárgyi tudást kértek környezetvédelem-természettudományi szakon
Több iskolában is angolul kellett beszélgetni a felvételiztető tanárral.
2013-ban - az új felvételi rendszerben - nyolcadikosainkat az alábbi kérdésekkel, feladatokkal fogadták:
Mit tudsz a középkori épületekről, emberekről?
Legutóbb milyen ünnep volt?
Hogyan véded a környezetedet?
Mondj magyar Nobel-díjasokat!
Ki járt először az űrben?
Ki zenésítette meg a Himnuszt?
Mit jelent a globális felmelegedés, az ózonlyuk?
Mi van a Dunakanyarban?
Melyik a nagyobb 23 vagy 32?
Sorolj második világháborús tábornokokat!
Mit jelent az, hogy szociális munkás?
Mi az az érintő? Mit nevezünk deltoidnak, rombusznak? Háromszög köré írható kör. Lehet konkáv egy deltoid?
Sorolj fel színházi darabokat és szerzőket!
Ki volt Kodály Zoltán? Ki írta a Háry Jánost?
Miről írtál olvasónaplót? Ki írta a művet, milyen nemzetiségű? Mi volt a kulcsmondata a történetnek?
Sorolj fel budapesti hidakat!
Mit jelöl a 0. kilométerkő?
Melyik a kakukktojás: excel-word-wordpad?
Mi az az iglu?
Melyik a kedvenc korszakod a történelemben?
Milyen eseményeket ünneplünk egy évben?
Hol található a Budai Vár?
Mit szeretnél elérni az életben?
Szent László Gimnáziumban:
Tételeket kellett húzni. Biológiából 1-1 állatot, ill. növényt kellett
jellemezni, s egy emberi testrészről beszélni részletesen. Kémiából 2 anyagot
jellemezni, reakciójukat, a köztük lévő kötést leírni, tömegszámítást végezni.
Szinte mindenhol volt olvastatás, szövegértés ellenőrzés. Mi volt a szöveg erkölcsi tanulsága?
Karinthy Gimnáziumban:
Angolul bemutatkozni (család, barátok, szabadidő, sport). Megnézték a füzeteket, ellenőrzőt.
Matekból 6 feladatot adtak kidolgozásra, magyarból egy képet jellemzésre, majd húzni kellett egy témát, s arról felelni.
Milyen könyvet olvastál idegen nyelven?
Képről kellett beszélni összefüggő mondatokban.
Sztehlo Gimnázium:
Beszélni a konfirmációról, a Bibliáról, a tízparancsolatról, a család vallásáról, s hogy mit jelent számomra a vallás? Miért a kereszt a kereszténység jelképe? Mikor született, halt meg, támadt fel Jézus? Keresztény ünnepek.
2012-ben nyolcadikosaink az alábbi kérdésekkel és feladatokkal találkoztak a leggyakrabban:
Mennyi időt szoktál tanulni naponta? Meséld el, hogyan?
Mivel töltöd a szabadidődet?
Mit olvasol most? Győzz meg, hogy én is elolvassam a könyvet!
Hogyan telik egy napod?
Mivel, milyen útvonalon jársz iskolában?
Szeretsz-e szerepelni?
Szereted a zenét? Milyet?
Milyen TV-műsorokat szoktál nézni?
Jellemezd a legjobb barátodat!
Hova jársz el a barátaiddal?
Mi szeretnél lenni? Mi a célod az éledben?
Hogy találtál rá a választott középiskolára? Ki ajánlotta?
Mit tudsz általános iskolád névadójáról, s mit a középiskoláéról?
Mi a hobbid?
Szelektíven gyűjtöd a szemetet?
Sokat számítógépezel? Mivel töltöd az időt a gépen?
Hány megyéje van hazánknak?
Hány kerülete van Budapestnek? Sorolj fel 3-3 budai, ill. pesti kerületet!
Melyik hazánk legnagyobb tava? Milyen folyók folynak bele?
Kik a magyar Nobel-díjasok?
Melyik országból származik az olimpia?
Egy rövid szöveget kellett elolvasni, majd kérdéseket tettek fel az olvasottakról.
Befejezetlen mondatokat kellett önállóan befejezni.
Egy szöveg meghallgatása után néhány kép közül kellett kiválasztani, melyikről szólt a történet.
Egy képről kellett rövid tanulmányozás után egy történetet alkotni és elmesélni.
Fogalmakról kellett elmondani, melyik mit jelent.
Személyes kérdéseket tettek fel: családról, iskolai osztályzatokról, oklevelekről, s arról, hogyan nyertük azokat.
Angolból szöveget kellett olvasni, beszélni róla. Rákérdeztek a szöveg nyelvtani szerkezeteire. Majd húzni kellett egy beszélgetéstémát, s arról beszélni.
Az ellenőrzőt lapozva megkérdezték, mire kaptam a figyelmeztetőket.
A Sztehlo Evangélikus Gimnáziumban tudni kellett a tízparancsolatot, ismerni a Bibliát. Átnézték a matematika, irodalom füzetet, ellenőrzőt.
A Weöres Sándor Gimnáziumba vinni kellett a kedvenc olvasmányomat.
Biológiából és kémiából felvételiztem. Feladatokat húztam, majd 25 perc felkészülés után ismertettem a megoldásaimat.
Az általános műveltségi kérdések mellett történelmi kérdéseket is kaptam: pl. nevezzek meg két diktátort a 2. világháború korszakából.
Érdemes 15 perccel korábban érkezni a szóbelire, mert többeket azonnal behívtak - kevesebbet kell kint izgulni...
A szóbeli mindenhol más: van ahol ridegebb, van ahol közvetlenebb - nagyban függ a vizsgáztatóktól. Beszélgetéskor érdemes természetesnek lenni, de nem túl lazán viselkedni.
Megnézték a ruházatunkat, figyelték, hogy mennyire választékosan beszélünk.
A bemutatkozás módja is fontos: jó pont, ha mosolyogva mutatkozunk be.
Megdicsérték a füzeteimet, hogy szépek.
Már a középiskola honlapján is ajánlották, hogy minimum 1/4 órával korábban érkezzünk meg a szóbelire.
A figyelmesebb középiskolák honlapjukon feltüntetik, hogy mit vigyünk magunkkal a szóbelire. Gyakran azt is felsorolják, mit várnak el a diáktól, s van, ahol a szóbeli pontozási szempontjait is közzéteszik.
A diákigazolvány alapján ellenőrizték, hogy én vagyok-e én?
Mónika
néni és a 8. a (2007.) osztályosok is összegyűjtötték a felvételi beszélgetéseken
leggyakrabban nekik feltett kérdéseket. Ezt is megosztjuk azok kedvéért, akik
általános kérdésekből is felkészülten szeretnének a beszélgetéseken megjelenni:
Mondj pár mondatot magadról!
Jellemezd önmagad! Milyen embernek tartod önmagad?
Milyen felnőtt szeretnél lenni?
Kit tisztelsz és miért?
Miért jó, ha az embernek van barátja?
Mivel szeretsz foglalkozni szabadidődben? Van valamilyen hobbid? Mondj róla pár
szót!
Sportolsz valamit? Melyik sportegyesületbe jársz?
Délutánonként mivel töltöd az idődet?
Miket szoktál olvasni? Sorolj fel néhány napilapot! Milyen újságokat szoktál
olvasni?
Melyik a kedvenced a felsoroltak közül? Miért?
Mi a különbség az újság és a folyóirat között?
Milyen könyvet olvastál utoljára? A könyv címe és szerzője? Miről szólt a könyv?
Sorold fel néhány kötelező olvasmány címét és íróját! Melyik tetszett a
legjobban és miért?
Sorolj fel népdalokat! Milyen zenét szoktál hallgatni?
Szereted a filmeket? Melyik film a kedvenced? Miről szól?
Rajzolni szoktál?
Sorolj fel Magyarországon található folyókat!
Sorold fel Budapest hídjait!
Milyen budapesti nevezetességeket mutatnál meg külföldi ismerőseidnek?
Ki a Magyar Köztársaság elnöke?
Milyen ünnep, kerek évforduló lesz ebben az évben? Mit is ünneplünk ekkor?
Melyik iskolába jársz?
Melyik a kedvenc tantárgyad? Miért? (Itt tárgyi tudásra is kíváncsiak lehetnek!)
Milyen nyelvet tanulsz?
Miért választottad ezt az iskolát? Miért szeretnél idejárni?
Ha nyernél a lottón, mire költenéd a pénzt?