A DIÁKÖNKORMÁNYZAT NAPJA
VOLT NOVEMBER 18.
A diákönkormányzat ez évi, és az ehhez csatlakozó diákönkormányzat napja programjának kialakítása már 2010/2011. tanév második félévében elkezdődött.
Az igazgatói pályázat magatartási helyzettel foglalkozó részének olvasásakor felmerült a diákokban az a fontos kérdés, hogy a diákok közül sokan nincsenek tisztában az alapvető közoktatási kötelezettségeikkel, illetve elemi viselkedési szabályokkal sem. A diákképviselet tagjai fontosnak tartották, hogy az igazgató úr által említett magatartási helyzet javulásához a diákok is hozzájáruljanak.
A 2010/2011. tanév végén a természetismereti tárgyak tanításával foglalkozó, a napköziben dolgozó pedagógusok és a diákönkormányzat több éves környezettudatosságra nevelő komplex programjainak eredményeképpen elnyertük a Zöld iskola címet.
Iskolánk diákönkormányzata és nevelőtestülete sok éve foglalkozik az önkéntesség lehetőségeivel és gyakorlásával, így könnyen beépítettük programjaink közé a 2011. év mottóját: az önkéntességet is.
Ennek értelmében három alapvető téma köré csoportosítottuk ez évi tevékenységeinket:
- Demokrácia (tanulói jogok, kötelezettségek, Házirend, Etikai kódex);
- Zöld iskola programjai;
- Önkéntesség.
Öko hónapunkról (Zöld iskola) a honlapon már megjelent egy beszámoló, most a következő hónapok munkáját előkészítő, diákönkormányzat napján megkezdett programokról írunk.
2011. november elején minden osztály (az alsó tagozatosok is) megkapták azt a munkaanyagot, amely a közoktatási törvény diákokat érintő (tanulói jogok és kötelességek) fejezetét, illetve egy Etikai kódex-tervezetet tartalmazott. Osztályfőnöki órákon, a reggeli napindítókon, illetve legkésőbb 2011. november 18-án, a diákönkormányzat napján kellett az osztályoknak megismerniük.
Minden osztály eldönthette, hogy a munkaanyaggal iskolán belül, vagy egy kiránduláson foglalkozik. Célunk az, hogy legkésőbb a tanév végéig elkészüljön a Diák Etikai Kódex, természetesen a diákok és a nevelőtestület javaslatait, illetve a közoktatást érintő joganyagot egyszerre figyelembe véve.
Tekintettel arra, hogy a gyerekek számára átadott szakmai anyag nagyon nehéz, a diákönkormányzat napját frissítettük a Zöld iskola programsorozat második rendezvényével: a Harmónia Háza Hagyományőrző és Természetvédelmi Közhasznú Egyesület kihelyezett programjával. Négy helyszínen zajlottak a foglalkozások: az iskola könyvtárában a felelős állattartásról nézhettek meg a tanulók egy rövidfilmet, amelyet feldolgozó beszélgetés követett; zenés összeállításban és közös éneklésben vehettek részt egy másik tanteremben; madáretetőt készíthettek; a tornateremben pedig kipróbálhatták az íjászatot is.
Lényeges megemlíteni, hogy ezzel a kihelyezett foglalkozássorozattal kezdődött meg a Harmónia Háza Egyesülettel közös, hosszú távú együttműködésünk, amely egész tanéven át követi majd a gyerekek életét. Az együttműködés célja: környezettudatos nevelési-, és honismereti modell program bevezetése a Gulner Gyula Általános Iskolában. A kihelyezett foglalkozássorozaton túl ebben a tanévben a Harmónia Háza Egyesület április-május hónapban (többek között az öko hónap díjazottjait is) több alkalommal fogadja majd a gyermekek nagyobb csoportjait ingyenes beavató programjaival, amelyeken a gyerekek 2 órás interaktív tanösvényen, kísérő pedagógus irányításával, foglalkoztató füzet és helyi aktivisták személyes segítségével közösen barangolnak a hagyományok és az állatok színes világában, a természetben. Ezt követően fakultatív programokon is részt vehetnek a gyerekek (íjász verseny, pogácsasütés, vagy kézműveskedés).
A diákönkormányzat napján két nyolcadikos tanuló vállalta a napi teendőket: fogadták és kísérték, vendégül látták az előadókat, futárszolgálatot teljesítettek, fényképeket készítettek a helyszínekről.
Gróz Bettina 8. b osztályos tanuló, a diákönkormányzat titkára így számol be erről:
„November 18.-án volt a diákönkormányzat napja. A könyvtárban Kerekes Éva nénivel lehetett filmet nézni a felelős állattartásról, itt a gyerekek nagyon sok kérdést tettek fel, amelyre válaszokat is kaptak. Az 5-ős tanteremben Csaba bácsi gitározott és együtt énekelt a gyerekekkel. A tornateremben íjászaton vehettünk részt. Lajos bácsi megmutatta, hogyan kell madáretetőt készíteni. A madáretetők ugyan nem lettek készen, de Csaba bácsi megígérte a kicsiknek, hogy osztályonként egy-egy madáretetőt küld, s hozzá magokat is kapunk majd. A továbbiakban a gyerekeknek kell az etetőt kihelyezniük és rendszeresen feltölteniük.
Mindenki nagyon élvezte a programokat, a tanárok sokat nevettek együtt a gyerekekkel.
A mi dolgunk az volt, hogy irányítsuk az osztályokat, és bármilyen problémára megoldást találjunk.”
Balogh Dóra 8. b osztályos tanuló, a diákönkormányzat elnöke verset írt:
„Ma volt a diákönkormányzat napja,
Jelen volt a suli apraja-nagyja.
Csaba bácsi hangjával derített jókedvre,
Éva néni mindezt kérdésekkel fűszerezte.
Lajos bácsi a fát fűrészelte,
S míg mi aggódtunk érte,
A madáretető alapját elkészítette.
Miután hangszálunk elfáradt,
Következett az íjászat.”
A diákokat lefoglaló programok mellett a pinceklub-felújítási munkálatokat ezen a napon nevelőtestület tagjai és önként vállalkozó munkatársaik folytatták.
Köszönjük minden résztvevőnek, hogy ötleteivel, jókedvével, munkájával hozzájárult a nap sikeréhez.
Diákönkormányzat
Molnárné Posta Júlia segítő pedagógus
vissza
az életképekhez
vissza a navigáláshoz